Az új politikai realitás korába lépünk
Az egyedüli sikert garantáló stratégia a három pólus együttes kezelése, amely Washington, Moszkva és Peking.
Kérjük Miniszterelnök Úr, tájékoztasson minket az alábbi terveiről!
Tisztelt Miniszterelnök Úr!
Bizonyára Ön is egyetért velünk abban, hogy egy kormány számára feladat és kötelesség, hogy a felnövekvő fiatal generációk számára biztosítsa azokat a feltételeket, amelyek felnőtt életük sikeres indításához szükségesek, valamint erősítse azokat a csatornákat, amelyek a szegényebb társadalmi csoportokból származó gyerekek felemelkedési esélyeit növelik. A kormánynak feladata, hogy biztosítsa és fejlessze az ezt szolgáló leghatékonyabb eszközt: a jó minőségű, egyenlő hozzáférést biztosító oktatási rendszert.
Az Együtt kizárólag azokkal az oktatáspolitikai megoldásokkal ért egyet, csak azokat tartja támogathatónak, amelyek a kisgyermek kortól indulva, a közoktatás teljes rendszerén keresztül, segítik az otthonról hozott hátrányok leküzdését, esélyt adnak minden gyermek számára, egy jobb jövő megvalósításához. A társadalmi mobilitás kulcskérdés egy társadalom sikerében. Minden gyermek saját képessége és szorgalma alapján tudjon érvényesülni, családi helyzetétől függetlenül!
A nagy hagyományokkal bíró magyar gimnáziumi rendszer a mai napig jelenthetné ennek a felemelkedésnek és boldogulásnak a garanciáját: a gimnáziumi oktatás ugródeszka a legtehetségesebbek kibontakozásához, szociális helyzetüktől függetlenül.
Mégis, a mai magyar oktatási rendszer – negyedszázaddal a rendszerváltás után – nem a társadalmi felemelkedést szolgálja, hanem az öröklött viszonyokat termeli újra. A Fidesz-KDNP kormánya az utóbbi 5 évben folytatott oktatáspolitikája éppen a negatív folyamatokat erősíti fel. A most felnövő generációtól veszi el a felemelkedés lehetőségét, rohamtempóban halad azon az úton, mely biztos lemaradásra kárhoztatja a jövő társadalmának jelentős részét. Ez a folyamat aláássa az egész magyar gazdaság versenyképességét, rombolja növekedés lehetőségét, ami a társadalmi feszültségek további eszkalálódásához vezet.
Miután a kormány éveken keresztül azt kommunikálta, nem készül a gimnáziumok leépítésére, folyamatosan szivárogtak ki azokról a kormányzati tervekről szóló hírek, hogy a kormány a középfokú oktatás átszabására készül, radikális létszámcsökkentést tervez. Mindezt arra a hamis feltételezésre hivatkozva, hogy az érettségi bizonyítvány értéktelenné vált a munkaerőpiacon. Ezzel kapcsolatban az Ön korábbi nyilatkozatai is már árulkodóak voltak („a sikeres élethez az út a szakmán keresztül vezet”, „egy közepesen elvégzett gimnázium és gimnáziumi teljesítmény nem versenyképes egy jó szakmával”).
Ezzel szemben, a tudományos kutatások valamint a továbbtanulási és elhelyezkedési mutatók egyértelműen bizonyítják, hogy a diákok a gimnáziumokban olyan tudást és kompetenciákat szereznek, amelyekkel jóval nagyobb eséllyel vágnak neki a felnőtt életnek. Mindez logikus: a gyorsan változó világban a fiatalokat olyan képességekkel kell felvértezni, amik képessé teszik őket az alkalmazkodásra. Ezt pedig a tanulásra való képesség és az alaptantárgyak alapos elsajátítása teszi lehetővé.
Tisztelt Miniszterelnök Úr!
A kormány rendelete nyomán az idei év szeptemberétől a szakiskolák és szakközépiskolák a Nemzetgazdasági Minisztérium új háttérintézményéhez, a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatalhoz kerülnek, az új szervezet így mintegy háromszáz iskolát vesz át a Klebelsberg Intézményfenntartó Központtól.
Bár a kormány ezt a törekvést hivatalosan nem erősítette meg, az Ön nyilvános kommunikációja, valamint számos intézkedés arra utal, hogy tovább kívánja csökkenteni a fiatalok körében a felsőoktatásba bekerülők arányát. Tovább kívánja csökkenteni a gimnáziumi képzésbe kerülő diákok arányát, miközben növelni kívánja a szakiskolai és szakközépiskolai nevelésben részesülők arányát. Ha ez igaz, akkor ez a döntés már most aggasztó következményeket vetít előre: visszaesik vagy akár meg is szűnhet a középosztály utánpótlása, bedugul a társadalmi mobilitás egyik fontos csatornája.
Éppen ezért kérjük, tájékoztasson minket a kormány terveiről:
· Igaz-e, hogy egyes településeken, sőt térségekben a kormányrendelet nyomán legkésőbb néhány éven belül teljesen megszűnik a gimnáziumi képzés?
· Igaz-e, hogy a vegyes iskolák (gimnázium és szakiskola egyben) egy része a jövőben az NGM fenntartásába kerül?
· Folytatódik-e tartósan a gimnáziumi képzés azokban a vegyes iskolákban, amelyek az NGM fenntartásába kerülnek, illetve amelyek megosztásra kerülnek?
· Igaz-e, hogy a kormány tovább fogja csökkenteni a fiatalok körében a felsőoktatásba bekerülők arányát?
· Igaz-e, hogy a kormány tovább fogja csökkenteni a gimnáziumi képzésbe kerülő diákok arányát?
· Igaz-e, hogy a kormány növelni kívánja a szakiskolai nevelésben részesülők arányát, szemben a versenyképes gazdaságszerkezet (növekvő szolgáltatószektor) és munkaerőkínálat (minél képzettebb és minél alkalmazkodóképesebb, tanulékonyabb munkaerő) szükségleteivel?
· Igaz-e, hogy mindezt a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarán kívül, a szakmai szervezetekkel való egyeztetés teljes hiányában teszi a kormány?
· Milyen szempontok alapján tervezi a kormány eldönteni, hol maradhat meg a gimnáziumi képzés? Erről a döntésről mikor tájékoztatják az érintett települések lakóit, a szülőket és az iskolai dolgozókat?
Kérjük Miniszterelnök Úr, tájékoztasson minket! Az Együtt e nyílt levél megjelenésétől számított 48 órán belül választ vár a Öntől a fent említett kérdésekre. Az Együtt azért kénytelen ilyen sürgős válaszadást kérni, mert a mai napon lezárul az idei tanév, és a magyar családok nem mehetnek el úgy a nyári tanévi szünetre, hogy ne kapjanak választ ezekre a rendkívüli fontosságú kérdésekre a gyerekük továbbtanulását illetően!